Сутність та аналіз змісту ключових заборон в ісламській економічній доктрині
DOI:
https://doi.org/10.18371/fp.4(44).2021.344548Ключові слова:
ісламська економічна доктрина, ісламські фінанси, релігійна етика, ісламські економічні заборони, ріба, гарар, мейсір, харамАнотація
В основі ісламської економічної доктрини лежать релігійні заборони, які власне і визначають специфіку форм ісламських фінансових відносин та інструменти їх реалізації. Доктринальними заборонами є ріба, гарар, мейсір, харам. Згідно вимог ісламської юриспруденції можна змоделювати три типи економічних транзакцій, у двох з яких, згідно ісламської економічної доктрини, виникає ріба. Гарар є другим важливим елементом в системі заборон, які визначають специфіку ісламської економічної доктрини. Для визначення наявності в тій чи іншій угоді гарар, має бути не просто невизначеність, а невідомість. Майсір повністю відкидається ісламом, під яким розуміють дохід, якій є не результатом вкладання капіталу або праці, а що утворився в наслідок якоїсь випадковості. Категорія харам оперує двома поняттями – позитивне («дозволене», халяль) та негативне («заборонене», харам). Ісламська економічна доктрина, як феномен, визначає принципи, методи, форми та інструменти ведення економічної діяльності у відповідності до релігійної етики, а ісламські фінанси, відповідно, це спосіб реалізації фінансових відносин з метою отримання саме халяльного прибутку.
Посилання
Mozgovyy, O. Yurkevych, O. & Subochev, O. (2018). Sutnist ta rozvytok doktryny islamskykh finansiv [The essence and development of the Islamic finance doctrine]. Ekonomika Ukrainy - Ukraine economy, 1 (674), 71-82. [in Ukrainian]
Yurkevich, O., Zalizniuk, V. & Subochev, О. (2021). Istorychni peredumovy vynyknennia islamskykh finansiv yak skladovoho sehmentu suchasnoi mizhnarodnoi finansovoi systemy [Historical prerequisites for the emergence of islamic finance as a component segment of the modern international financial system]. Investytsiyi: prak-tyka ta dosvid - Investments: practice and experience, 15, 12–18. Retrieved from: http://www.investplan.com.ua/pdf/15_2021/4.pdf [in Ukrainian]
Yurkevich, O., Zalizniuk, V. & Subochev, О. (2021). Chynnyky evoliutsii is-lamskoi ekonomichnoi doktryny v konteksti rozvytku mizhnarodnykh finansiv [Fac-tors of the evolution islamic economic doctrine in the context of international finance development]. Ekonomika ta derzhava - Economics and the State, 8, 73–78. Re-trieved from: http://www.economy.in.ua/pdf/8_2021/14.pdf [in Ukrainian]
Korneev, V. (2012). Islamska finansova model: osoblyvosti rozvytku [Islamic financial model: features of development]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen - Bulletin of socio-economic research, 1 (44), 312-318. Retrieved from: http://vsed.oneu.edu.ua/files/full/1_44_2012/312-318.pdf [in Ukrainian]
Yurkevich, O., Subochev, О. & Lykholet, S. (2020). Strukturovani finansy yak okremyi element hlobalnoi finansovoi systemy [Structured finance as a separate ele-ment of the global financial system]. Ekonomika ta derzhava - Economics and the State, 11, 47–53. [in Ukrainian]
Investment Laws in Muslim Countries (2015). Investment Laws, Regulations and Opportunities in Selected Countries. 6th Ed. Int’l Business Publications.
Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah & Muhammad ibn Abī Bakr (1999). I’lām al-Muwaqi’īn ‘an Rab al-‘Ālamīn. Cairo: Maktabah Ibn Taimiyyah. [in Arabic]
Al-Shirbīnī, Syamsuddīin Muhammad ibn Muhammad al-Khatīb (2006). Mugh-ni al-Muhtāj ilā Ma’rifati Ma’ānī Alfāzi al-Minhāj. Cairo: Dār al-Hadith. [in Arabic]
Ahmad, Taris et al. (2010). Islamic Banking and Finance: What It Is and What It Should Be. 1st Etichal Charitable Trust: London UK.
The Civil Code of Ukraine (2003). Retrived from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text. [in Ukrainian]
Criminal Interest Rate, R.S.C. 1985, c. C-46, s. 347, as amended by 1992, c. 1, s. 60(F) and 2007. Government of Canada. Justice Laws Website. Retrieved from: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/c-46/page-77.html#h-122004.
Muhammad Iman Sastra Mihajat (2016). Contemporary Practice of Riba, Gha-rar and Maysir in Islamic Banking and Finance. IIUM Institute of Islamic Banking and Finance. International Journal of Islamic Management and Business, 2, 2. Re-trieved from: http://www.crimbbd.org/wp-content/uploads/2015/01/Contenporary-practice-of-Riba-Gharar-and-Mysir-in-IBS-Fs.pdf
al-Maram, B. (2004). Dostizhenie tseli v uyasnenii svyashchennykh tekstov, na kotorye opiraetsya musulmanskoe pravo [Achieving the goal in understanding the sacred texts on which Muslim law is based].In R.I. Bekkina (Ed), Islamskie finansy v sovremennom mire: ekonomicheskie i pravovye aspekty - Islamic finance in the modern world: economic and legal aspects (p.246) Moscow. [in Russian]
Kamali, M. H. (1999). Uncertainty and Risk Taking (Gharar) in Islamic Law. International Journal of Islamic Management and Business, 2, 2, 11-14.
Al-Zuhayli, Dr. Wahbah (1997). Financial Transactions in Islamic Jurispru-dence, Rev Ed, Gharar, vol. 5, Dar al-Fikr, Damascus, Syria.
Al-Misri, R. Y. (1993). Al-Maysir wa al-Qimar al-Musābaqaāt wa al-Jawāiz, Damascus, Syria.
Antonio, M. S. (2001). Shariah bank: from theory to practice, Gema Insani Press Jakarta, Indonesia.
Ayub, Muhammad (2007). Understanding Islamic Finance, John Wiley & Sons Ltd, London, England.
Kamali, M. H. (2005). Fiqhi Issues in Commodity Futures in Financial Engi-neering and Islamic Contracts. Palgraves: New York.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Оксана Юркевич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Під час подання рукопису до журналу автори повинні підтвердити його відповідність всім встановленим вимогам, вказаним нижче. В разі виявлення невідповідності поданої роботи пунктам цих вимог редакція повертатиме авторам матеріали на доопрацювання.
Імена та електронні адреси, вказані користувачами на сайті цього журналу, будуть використані виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.